English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
جمعه ١٦ خرداد ١٣٩٩
اخبار > تمهیدات دولت ایتالیا برای مهار کرونا ویروس


  چاپ        ارسال به دوست

رایزني فرهنگی ایران در ايتاليا گزارش می‌دهد؛

تمهیدات دولت ایتالیا برای مهار کرونا ویروس

امروز از یکدیگر فاصله می‌گیریم؛ تا فردا یکدیگر را در آغوش بگیریم. امروز توقف می‌کنیم؛ تا فردا با سرعت بیشتری بدویم (بخشی از پیام نخست وزیر ایتالیا؛ «جوزپه کونته»، به مردم این کشور، در پی قرنطینه سراسری).

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در ایتالیا، پس از شیوع ویروس کرونای جدید (کویید 19) از ماه دسامبر سال 2019 م. در شهر "ووهان" چین؛ این ویروس از ماه ژانویه 2020 م. به ایتالیا رسید؛ و در ماه فوریه 2020 م. در استان‌های شمالی فراگیر شد؛ و ماه مارچ به نیمه نرسیده؛ علاوه بر استان‌های از پیش قرنطینه شده؛ در سراسر ایتالیا شیوع یافت؛ و شمار مبتلایان تا امروز (23 اسفند) از مرز پانزده هزار (15200) نفر گذشت؛ و شمار قربانیان به 1016 نفر رسید؛ تا قرنطینه به سراسر کشور تسری داده شده؛ جابجایی تنها با مجوز میسر گردیده؛ و پس از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها؛ دیگر واحد‌ها و مراکز عمومی و خصوصی؛ مگر داروخانه‌ها؛ سوپرمارکت‌ها؛ و... موقتا تعطیل گردیده؛ یا دورکاری نمایند.

علت اتخاذ این تصمیم در وهله نخست؛ شیوع سریع ویروس در کشور ایتالیا بود؛ که این کشور را در رتبه نخست همه‌گیری در اروپا؛ و رتبه دوم در جهان قرار داد. علت دیگر؛ پیری جمعیت این کشور بود؛ که در صورت عدم اتخاذ تدابیر قاطع؛ احتمال افزایش شمار قربانیان را به همراه داشت. علت سوم، بروز نشانه‌هایی از عدم درک عمومی از وخامت اوضاع؛ وضرورت رعایت نکات ایمنی توسط جمعیت آماری قابل اعتنایی از شهروندان ایتالیایی در مواردی نظیر پافشاری بر عادات پیشین مانند گرد هم آمدن در کافه‌ها و رستوران و دیگر اماکن عمومی سربسته بود؛ که بدلیل بی اعتنایی به قرنطینه برخی شهرها؛ و سفرها و جابجایی گسترده پیش از شروع ساعات قرنطینه، نمود پیدا کرد؛ و ضرورت اتخاذ تدابیر امنیتی؛ و محدودیت‌های بیشتر را به مقامات این کشور گوشزد نمود؛ و در نهایت، آخرین علت، چشم اندازی از راه‌کارهای کارآمد و ناکارآمد دیگر کشورهای درگیر در این همه‌گیری جهانی، در مدیریت بحران بود؛ که به ویژه در خصوص کشورهایی با آمار همه‌گیری و قربانیان بالاتر؛ نمونه‌های مدیریت صحیح بحران در کشورهایی مانند چین؛ و کره جنوبی؛ و نمونه‌های ناکارآمد را، به خوبی از یکدیگر قابل تفکیک می‌ساخت.

تشکیل ستاد بحران

در نخستین گام مدیریت این بحران در ایتالیا، کمیته‌ای متشکل از رییس مؤسسه عالی بهداشت و درمان؛ رییس امداد شهری؛ و نخست وزیر ایتالیا تشکیل گردید؛ تا تصمیمات را بلافاصله پس از تصویب هیأت دولت؛ به صورت قانون منتشر؛ و به تمامی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و نظامی ابلاغ نمایند. در این ساختار مدیریت بحران، به همان میزان که مشارکت کادر درمانی حایز اهمیت است؛ نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی؛ نقش نیروهای نظامی و انتظامی در حفظ حدود الزامات؛ و طراحی سازوکار پوشش ایمن شهروندان در مراحل کسب اطلاعات؛ آزمون ابتلاء به بیماری؛ قرنطینه در منزل؛ بستری در بیمارستان و... نیز حایز اهمیت است؛ و در نهایت باید؛ ساز و کارهای ایمن رفع مایحتاج عمومی؛ یا بهبود روحیه؛ و تأمین امنیت روانی شهروندان؛ در کنار دیگر اقدامات حمایتی که بحران ضروری ساخته نیز، در ستاد بحران پیش بینی گردد.

تأمین منابع مالی

دولت ایتالیا، پس از مذاکره با مقامات اتحادیه اروپا، و پذیرش تعویق موقت پرداخت بدهی‌های این کشور به اتحادیه، بودجه‌ای معادل 25 میلیارد یورو برای مدیریت این بحران به كل كشورهاي عضو؛ و تأمین خسارات ناشی از آن تخصیص داد؛ و 4 میلیارد یورو بودجه نیز جهت تجهیز بیمارستان‌ها و کادر درمانی آن‌ها، در مقابله با همه گیری بیماری پیش بینی نمود.

اطلاع رسانی

تجربه نتایج منفی عدم اطلاع رسانی شفاف در برخی کشورهای درگیر همه گیری؛ در مواردی نظیر توهم فاجعه؛ رواج شیوه‌های پیشگیری و درمان غیر علمی؛ و حتی مرگ آور؛ بی اعتنایی به توصیه‌های دولتی نظیر پرهیز از سفر، ستاد بحران در ایتالیا را بر آن داشت؛ که از بدو شیوع، پایگاه اطلاع رسانی رسمی‌ای را طراحی و اجراء نماید؛ که آمارها را به تفکیک استان و شهر؛ در خصوص مبتلایان؛ قرنطینه در منزل؛ بیماران بستری شده؛ و قربانیان، لحظه به لحظه انتشار داده؛ و در خصوص بیماری؛ پیشگیری از آن؛ فرایند آزمون ابتلاء؛ و پیگیری روند از راه دور کسب اطلاعات قرنطینه در منزل، بستری؛ و... نیز اطلاع رسانی نموده؛ و مشاوره ارایه نماید.

نقش رسانه‌ها نیز در اطلاع رسانی مدیریت و برنامه شده؛ در سطوح روان شناختی؛ آموزشی؛ و.. در این خصوص بسیار تاثیر گذار بوده؛ به نحوی که مشاهدات میدانی؛ اعم از خلوت بودن معابر و اماکن عمومی و پرهیز از تردد غیر ضروری؛ قرنطینه در خانه؛ رعایت ضروریات پیشگیری و نکات ایمنی؛ به همراه حفظ نسبی نظم و خونسردی در عرصه عمومی؛ گویای آن است که، رسانه‌ها تا این لحظه به نحوی در این خصوص اطلاع رسانی نموده اند؛ که نه شهروندان با توهم فاجعه، آرامش خود را از دست داده اند؛ و نه وخامت امر؛ و ضرورت نکات ایمنی را نادیده می‌گیرند.

قرنطینه و قوانین ناظر بر جا به جایی‌ها

با همه‌گیری بیماری در شهرهای شمالی ایتالیا، تمامی مراکز درمانی و پزشکان دو استان شمالی" لومباردیا" و "وِنِتو"؛ که حدود 6 میلیون نفر جمعیت دارند؛ با اعلام وضعیت قرمز، در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند؛ و با قرنطینه شهرهای این منطقه؛ ورود و خروج به آن‌ها؛ مگر در خصوص حامل‌های سوخت؛ مواد غذایی و دارویی؛ و دیگر مایحتاج اولیه محدود گردید. در ادامه، با همه گیری بیماری در سراسر ایتالیا؛ سراسر کشور منطقه قرمز معرفی شد؛ و علاوه بر لغو کلیه پروازهای بین‌المللی به مقاصد خارج از اتحادیه اروپا؛ و آزمون سلامت از دیگر مسافران در فرودگاه؛ قانون منع رفت و آمد؛ مگر در موارد ضروری، با ارایه گواهی خود اظهاری؛ با ذکر علت خروج؛ مبدا؛ و مقصد، تصویب گردید؛ و سفرهای مأموریتی نیز معلق شد. در خصوص جابجایی‌های درون شهری نیز، تعطیلی بسیاری از واحدهای تجاری و صنفی که ارایه دهنده خدمات و کالاهای ضروری نیستند؛ و دفاتر و مراکز دولتی و خصوصی که امکان دورکاری دارند؛ تا حد زیادی جابجایی‌های درون شهری را کاهش داد.

قوانین ناظر بر اماکن عمومی

با گسترش همه‌گیری بیماری در ایتالیا، محدودیت‌هایی برای فعالیت اماکن عمومی وضع شد؛ و بسیاری از این اماکن؛ نظیر مدارس و دانشگاه‌ها؛ به همراه کلیه مراکز فرهنگی مانند سالن‌های سینما؛ تأتر؛ موزه‌ها؛ نمایشگاه‌ها؛ و مراکز تفریحی تعطیل گردید؛ و مجوز برگزاری هرگونه گردهمایی و تظاهرات؛ نشست و همایش؛ و کلیه مسابقات ورزشی در سطح ملی لغو شد؛ و برگزاری مسابقات ورزشی در سطح بین‌المللی و المپیک؛ و مراسم عروسی و خاکسپاری نیز، تنها بدون حضور عموم اجازه استمرار یافت؛ و برگزاری مراسم مذهبی هم؛ تنها با حفظ یک متر فاصله میان شرکت کنندگان اجازه انجام یافت؛ و در نهایت، ساعات کار کافه‌ها و رستوران‌ها محدود؛ و هتل‌ها به ویژه در مناطقی که بیماری شیوع بیشتری دارد؛ برای قرنطینه موارد مشکوک به بیماریِ بی نیاز به مراقبت‌های ویژه، آماده سازی گردید.

قوانین ناظر بر سوپرمارکت‌ها

مطابق برنامه ریزی ستاد بحران دولت ایتالیا، طی دوره قرتطینه خانگی، سوپرمارکت‌ها دایر بوده؛ و حق انبار و نگهداری مایحتاج عمومی را نداشته؛ و ملزم هستند؛ موجودی انبارهای خود را، بدون افزایش قیمت، به مشتریان عرضه نمایند؛ و در صورت هرگونه افزایش قیمت نیز، با متخلفین برخورد خواهد شد.

نگهداری و عرضه این محصولات، باید با رعایت کامل قوانین بهداشتی؛ و ضدعفونی مطابق مقررات وزارت بهداشت انجام یافته؛ که در جریان آن؛ مشتریان به تعداد محدود(از 1 تا 4 نفر بسته به مساحت سوپرمارکت)؛ و به نوبت امکان ورود به فروشگاه‌ها را داشته؛ و مسؤلین در هر فروشگاه، باید بر حفظ فاصله به میزان حداقل یک متر میان مشتریان، نظارت نمایند.

حمایت و مساعدت‌ها

دولت ایتالیا پس از مذاکره با مقامات اتحادیه اروپا، موفق گردید؛ بازپرداخت بخشی از بدهی این کشور به اتحادیه را موقتاً معوق نموده؛ و از محل آن، بودجه پیشگیری و درمان بیماری؛ توقف همه‌گیری آن؛ و جبران خسارت‌هایی که به بار خواهد آورد را تأمین نماید. در این راستا، دولت ایتالیا برای شاغلینی که تحت آماده باش هستند؛ نظیر کادر درمانی بیمارستان‌ها؛ اما فرزندانی دارند؛ که در شرایط تعطیلی مدارس در خانه تنها خواهند ماند؛ مبلغی معادل 600 یورو در ماه جهت استخدام پرستار بچه پیش بینی؛ و به منظور اجرایی نمودن طرح قرنطینه شهروندان در خانه، ادارات دولتی و خصوصی را موظف نموده؛ تا حد امکان، شرایط دورکاری را برای کارکنان خود فراهم آورند؛ و کارفرمایانی که کارمندان‌شان درخواست مرخصی استحقاقی نمایند را نیز، در خصوص مشاغلی که تحت آماده باش نیستند؛ موظف به پذیرش این مرخصی کرده است؛ در مقابل، کارفرمایان خسارت دیده نیز می‌توانند؛ برای تامین 80 % از مبلغ کل حقوق کارکنان خود، از دولت تسهیلات بگیرند.

در خصوص نیروی دورکار نیز، شرکت‌های ارایه کننده خدمات تلفن موظف هستند؛ تسهیلات ویژه‌ای برای کاربران فراهم نمایند؛ و هزینه مکالمات و اینترنت را برای مشتریان خود به مدت حداقل دو ماه به صفر رسانده؛ و شرایط را به گونه‌ای فراهم سازند؛ که مشتریان بتوانند از سامانه‌های در نظر گرفته شده؛ برای دور کاری با همکاران خود به صورت رایگان استفاده نمایند؛ هم چنان که، موتور جستجوی گوگل، خدمات G Suit را به صورت رایگان در اختیار دانشگاه‌ها و مدارس قرارداده؛ تا اساتید و معلمان بتوانند؛ برای دانشجویان و دانش آموزان کلاس‌های آموزش از راه دور برگزار نمایند.

از دیگر برنامه‌های حمایتی از شهروندان در این دوره، تعویق بازپرداخت وام شهروندانی که تنها دارای یک منزل هستند؛ در صورت درخواست فرد وام گیرنده به مدت 18 ماه؛ با بهره بسیار اندک است؛ و شهروندان می‌توانند قبوض انشعابات؛ و مالیات‌ها را نیز با دو ماه تاخیر پرداخت نمایند.

علی رغم کلیه این مساعدت‌ها و حمایت‌ها، بی شک کارخانه‌ها؛ صاحبان صنایع؛ کارگزاران صنعت گردشگری؛ و شرکت‌های کوچک، از جمله بخش‌هایی هستند؛ که خسارات زیادی از بحران جاری متحمل خواهند شد؛ و ورشکستگی‌شان، خطر رکود اقتصادی؛ و ورشکستگی دولت را به همراه خواهد داشت؛ که برای جلوگیری از آن، دولت ایتالیا مبلغ 25میلیارد یورو بودجه، برای کمک اقتصادی به صنایع خسارت دیده؛ و شهروندانی که شغل خود را از دست داده اند؛ تخصیص داده؛ و از تمامی نهادها و موسسات دولتی؛ نیمه دولتی؛ و خصوصی دعوت نموده؛ خدمات رایگان خود جهت عبور از این بحران را، از طریق پرتال دولت اطلاع رسانی نمایند.

آزمون موارد مشکوک، درمان، و بیمارستان‌ها

آن چه تا کنون گفته شد؛ تمهیدات دولت ایتالیا برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به بیماری؛ و حمایت از ایشان طی دوره قرنطینه بود؛ اما، در خصوص موارد مشکوک به ابتلاء و مبتلایان، با شروع شیوع بیماری، کادر پزشکی و درمان در سراسر ایتالیا به حالت آماده باش درآمد؛ و کلیه مرخصی‌ها لغو گردید؛ و طرح جامعی تدوین شد؛ که برمبنای آن، در وهله نخست، کلیه شهروندان موظف هستند؛ از مراجعه مستقیم به مراکز درمانی پرهیز نموده؛ و در تماس تلفنی با پزشک خانواده خود، اطلاعات لازم جهت پیشگیری و ... را دریافت؛ و در صورت مشاهده علایم بیماری در خود؛ آن را به پزشک خانواده گزارش نموده؛ که در این صورت؛ این پزشک در صورت نیاز، شخصاً جهت معاینه به منزل بیمار مراجعه خواهد کرد؛ و به محض مشاهده مورد مشکوک؛ جهت آزمون اولیه و قرنطینه بیمار در منزل؛ یا بستری نمودن وی در بیمارستان اقدام خواهد نمود؛ و اصولاً هیچ بیماری در صورت مشکوک به مبتلا بودن؛ یا جهت انجام آزمون؛ اجازه مراجعه مستقیم به بیمارستان را نداشته؛ و چنین شهروندانی پذیرش نشده؛ و به پزشک خانواده؛ یا مشاوران تلفنی و برخط ارجاع داده می‌شوند.

در خصوص خدمات بیمارستانی نیز، دولت با تخصیص 4 میلیارد یورو بودجه، اقدام به استخدام 5 هزار پزشک؛ 10 هزار پرستار؛ و 5 هزار بهیار جدید نموده؛ و 520 تخت در بخش مراقبت‌های ویژه؛ به همراه دستگاه‌های کمک تنفسی را نیز به امکانات خود افزوده است.

سخن پایانی

نخست این که، ضمانت اجرای کلیه این تمهیدات، علاوه بر جلب مشارکت شهروندان با اطلاع رسانی و آموزش صحیح؛ نظارت نیروهای نظامی و انتظامی؛ و الزامات قضایی نظیر جرایم نقدی؛ و حتی حبس برای متخلفین است؛ و دیگر این که، کلیت این تمهیدات، خالی از کاستی نبوده؛ و به عنوان نمونه، قفسه فروشگاه و داروخانه‌ها، تقریبا از الکل؛ ضدعفونی کننده دست؛ و ماسک و دستکش محافظ خالی گردیده است.

 

انتهای پیام/م


٠٨:٤٦ - 1398/12/24    /    شماره : ٧٤٦٦٧٦    /    تعداد نمایش : ٥٣٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

گزارش تصويري
  • ششمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان
    ششمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان (7 بهمن‌ماه) با همکاری بنیاد سعدی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.

  • امضای تفاهمنامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت ترکیه
    تفاهمنامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت ترکیه به امضاي ابوذر ابراهیمی‌ترکمان و علی ارباش رسيد.

  • بزرگداشت هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
    مراسم بزرگداشت هفته پژوهش (دوم دی‌ماه) با همکاری مشترک وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و از پژوهشگران برتر تقدير شد.

  • دور يازدهم گفت‌وگوی ديني ایران و كليسای واتيكان
    یازدهمین دور ‌دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان با عنوان «مسلمانان و مسیحیان با یکدیگر در خدمت انسان» (20 آبان‌ماه) در این سازمان، برگزار شد.

  • افتتاح روزهای فرهنگی روسیه در ایران
    روزهای فرهنگی روسیه در ایران (۱۸ آبان‌ماه) با حضور و سخنراني پاول استپانف، معاون وزیر فرهنگ روسیه و ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هنرنمايي هنرمندان روسیه در تالار وحدت تهران افتتاح شد.